In de workshop "Spelend leren met technologie" maken veertig studenten en docenten spelenderwijs kennis met verschillende educatieve technologieën. En dat is nodig: technologie maakt een steeds groter onderdeel uit van de belevingswereld van kinderen.
Helaas hebben niet alle kinderen de mogelijkheid om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om mee te kunnen komen in een complexe en technologische wereld. Dat geldt ook voor deze studenten. Sommige studenten kunnen meteen aan de slag terwijl andere over een drempel heen moeten. Ook ongezond mediagedrag is deze studenten en docenten niet vreemd, gemiddeld 5-6 uur telefoontijd op een dag is heel normaal, blijkt uit gesprekken.
Gelukkig heeft technologie ook positieve kanten. Het geeft de mogelijkheid om te spelen, ontdekken, puzzelen en bewegen. En dat zie je terug in de workshop. Studenten lachen, spelen, werken samen en ervaren dat ze in korte tijd nieuwe technologieën beheersen. Of zoals de docent het beschrijft: ze staan ‘aan’. En dat is precies wat technologie doet. Het versterkt onze interacties met elkaar en de wereld. Het is aan ons als opvoeders om kinderen en jongeren te begeleiden in deze interacties, net zoals we dat ook doen bij bijvoorbeeld sociale interacties.
Wat opvalt is dat deze studenten, opgegroeid in een digitale tijd, vaak helemaal geen weet hebben van de mogelijkheden van educatieve technologieën. Willen we dus dat deze toekomstig pedagogisch medewerkers kinderen begeleiden in het aanleren van positieve technologische en mediavaardigheden, dan moeten we er niet vanuit gaan dat ze deze al bezitten omdat ze toevallig zijn opgegroeid in een tijd waarin deze breed beschikbaar zijn. We moeten investeren in hun kennis en vaardigheden over technologieën zodat deze jongeren onze kinderen kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van positieve technologische en mediavaardigheden.
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn