Blogopmaak

KEI Nieuws

Studenten en hun docenten maakten in een workshop kennis met verschillende digitale educatieve spelmaterialen.

In de workshop "Spelend leren met technologie" maken veertig studenten en docenten spelenderwijs kennis met verschillende educatieve technologieën. En dat is nodig: technologie maakt een steeds groter onderdeel uit van de belevingswereld van kinderen.

 

Gezond mediagedrag

Helaas hebben niet alle kinderen de mogelijkheid om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om mee te kunnen komen in een complexe en technologische wereld. Dat geldt ook voor deze studenten. Sommige studenten kunnen meteen aan de slag terwijl andere over een drempel heen moeten. Ook ongezond mediagedrag is deze studenten en docenten niet vreemd, gemiddeld 5-6 uur telefoontijd op een dag is heel normaal, blijkt uit gesprekken.

 

Interacties met elkaar versterken

Gelukkig heeft technologie ook positieve kanten. Het geeft de mogelijkheid om te spelen, ontdekken, puzzelen en bewegen. En dat zie je terug in de workshop. Studenten lachen, spelen, werken samen en ervaren dat ze in korte tijd nieuwe technologieën beheersen. Of zoals de docent het beschrijft: ze staan ‘aan’. En dat is precies wat technologie doet. Het versterkt onze interacties met elkaar en de wereld. Het is aan ons als opvoeders om kinderen en jongeren te begeleiden in deze interacties, net zoals we dat ook doen bij bijvoorbeeld sociale interacties.

 

Investeren in kennis

Wat opvalt is dat deze studenten, opgegroeid in een digitale tijd, vaak helemaal geen weet hebben van de mogelijkheden van educatieve technologieën. Willen we dus dat deze toekomstig pedagogisch medewerkers kinderen begeleiden in het aanleren van positieve technologische en mediavaardigheden, dan moeten we er niet vanuit gaan dat ze deze al bezitten omdat ze toevallig zijn opgegroeid in een tijd waarin deze breed beschikbaar zijn. We moeten investeren in hun kennis en vaardigheden over technologieën zodat deze jongeren onze kinderen kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van positieve technologische en mediavaardigheden.


17 apr., 2024
Lancering website DigiDoePlein met digitale activiteiten voor de kinderopvang
13 mrt., 2024
Leren Op Locatie (LOL) groeit uit tot groot onderwijsconcept 
06 mrt., 2024
Studenten Raquel en Noah over hun ervaring met Leren op Locatie (LOL)
08 feb., 2024
Rol pedagogisch educatief professional versterkt in vernieuwde keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind (0-6 jaar)
24 jan., 2024
Een kei binnen KEI: Carla Cornelissen, deelprojectleider VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)
14 dec., 2023
Steeds meer studenten kunnen leren in de praktijk dankzij Leren op Locatie
04 dec., 2023
Een interview met (vervangend) programmamanager Tjitske Strankinga
27 nov., 2023
Inzet digitale middelen in de kinderopvang en Buitenspelen met ICT
14 nov., 2023
Wat bevordert en wat belemmert Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?
08 nov., 2023
Wat is Leren op Locatie en wat kan praktijkleren studenten bieden?
Meer posts
Share by: