Blogopmaak

KEI Nieuws

Even voorstellen!

Eefke Zekhuis en Moniek Koninkx gaan het deelproject Leren op Locatie (LOL) coördineren. Zij nemen het stokje over van Martine Vencken.


Leren in de praktijk

“Leren op Locatie is een vorm van onderwijs waarbij onze studenten direct leren vanuit de beroepspraktijk. Hieraan wordt de onderliggende theorie meteen gekoppeld, doordat een leercoach aanwezig is. Het is een hele mooie stap in flexibel en uitdagend onderwijs,” zegt Eefke Zekhuis, “En dat doen we samen met heel veel leercoaches.”


Eefke is opleidingscoördinator bij de opleiding Pedagogisch werk van ROC Nijmegen. “Mijn ervaring ligt in het mbo en de jeugdzorg,” zegt Eefke. “Vorig jaar heb ik al een deel van LOL opgepakt met Martine. Nu ga ik het samen met Moniek vormgeven.”


Moniek is docent Pedagogiek bij Pedagogisch Werk, ROC Nijmegen en projectleider Leren op Locatie. Daarnaast houdt zij zich bezig met interdisciplinair praktijkleren. Moniek geeft dit schooljaar les aan tweedejaars. Moniek: “Voor mij is mbo-onderwijs praktijkleren. Ik vind het een superleuke en mooie vorm van leren die zóveel oplevert voor onze studenten en het werkveld.”


Hoe een LOL-dag eruit ziet

Sinds half november is LOL op 5 locaties gestart. Een aantal i.s.m. KION en de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) voor KEI en een aantal met kindcentra zoals Kindercentrum Domino en CBS Adelbrecht en Windekind in Groesbeek, de Westwijzer in Wijchen en Montijn in Beuningen. Het betekent dat mbo-studenten 1 dag in de week in de beroepspraktijk leren en daar onderwijs krijgen, begeleid door een leercoach vanuit ROC Nijmegen.


Moniek: “LOL is een onderwijsdag in de praktijk. We hebben een ruimte tot onze beschikking op de locatie waar de docent zich terug kan trekken met de studenten. Daar starten de studenten op met het opstellen van dagdoelen. Vanaf daar gaan ze de praktijk in.”


“Bijvoorbeeld kinderen ondersteunen met rekenen, voorlezen, de pauzes, etc. Alles is gericht op thema’s en gekoppeld aan een beroepstaak. Gedurende de dag wordt het steeds voo
r-, en/of nabesproken met de leercoach, die er een stukje theorie aan koppelt. De gedachte is dat studenten zo het beroep ingroeien.”


Werknemers van de toekomst

Het deelproject LOL heeft door corona wat vertraging opgelopen. Maar nu is er een goede doorstart. Eefke: “We zien dat het werkveld er meer voor open staat. Het krijgt meer bekendheid, o.a. door sociale media en ervaringen in het werkveld. Ook scholen en kinderdagverblijven/BSO-locaties zijn enthousiast. Samen met het werkveld creëren we werknemers van de toekomst.”


Leren op Locatie is geen stageconstructie. Eefke: “De verantwoordelijkheid ligt bij de leercoach, maar je doet het wel in afstemming met de mensen op de werkvloer. Zo ontstaat een mooie wisselwerking. Dat willen we graag blijven ontwikkelen.”


Eefke: “We zijn veel gesprekken aan het voeren met het werkveld voor komend schooljaar. Er is een pilot gedraaid met kleine groepen studenten. Maar als je het echt hebt over verduurzaming dan gaan we richting hele klassen die op locatie gaan leren. Dat vraagt ook iets anders van het werkveld.”


Leren en samenwerken

Eefke en Moniek zijn een intervisie aan het opzetten voor de LOL-docenten en deelnemende werkveldorganisaties, om van elkaar te leren via het uitwisselen van ervaringen. Ook werken ze samen met de HAN en KION in het KEI-project. Op meerdere locaties van de KION vindt Leren op Locatie plaats.


HAN-studenten kunnen bijvoorbeeld een onderzoeksvraag hebben naar het pedagogisch klimaat. Daarnaast kunnen studenten van de HAN, los van het roc, ook stage lopen op een locatie van de KION waar LOL plaatsvindt. Ze ondersteunen de leercoach van het roc dan bij het begeleiden van mbo-studenten.


Interesse in Leren op Locatie op jóuw locatie?


Neem dan vrijblijvend contact op met Moniek voor meer informatie: m.koninkx@roc-nijmegen.nl.



17 apr., 2024
Lancering website DigiDoePlein met digitale activiteiten voor de kinderopvang
13 mrt., 2024
Leren Op Locatie (LOL) groeit uit tot groot onderwijsconcept 
06 mrt., 2024
Studenten Raquel en Noah over hun ervaring met Leren op Locatie (LOL)
08 feb., 2024
Rol pedagogisch educatief professional versterkt in vernieuwde keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind (0-6 jaar)
24 jan., 2024
Een kei binnen KEI: Carla Cornelissen, deelprojectleider VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)
14 dec., 2023
Steeds meer studenten kunnen leren in de praktijk dankzij Leren op Locatie
04 dec., 2023
Een interview met (vervangend) programmamanager Tjitske Strankinga
27 nov., 2023
Inzet digitale middelen in de kinderopvang en Buitenspelen met ICT
14 nov., 2023
Wat bevordert en wat belemmert Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?
08 nov., 2023
Wat is Leren op Locatie en wat kan praktijkleren studenten bieden?
Meer posts
Share by: