Al deze vragen kwamen voorbij tijdens de workshop “Inzet digitale middelen in de kinderopvang” op het KEI Festival. Tijdens deze workshop maakten deelnemers kennis met diverse digitale middelen zoals deze worden ingezet in de kinderopvang. Er was een ruime keuze aan materiaal dat uitgeprobeerd kon worden, zoals uit deze 3 categorieën:
Bij de meeste digitale materialen is ook een combinatie gemaakt met andere materialen zoals open materiaal. Een mooi voorbeeld hiervan is de microscoop, waar je niet alleen door de microscoop een uitvergroting van iets (zoals de structuur van een blad) kunt bekijken, maar ook op het scherm van de ipad. Zo kun je het nog beter bekijken. Of de verderkijkdoos (een kijkdoos maar dan in een nieuw jasje) waar d.m.v. het gebruik van poppetjes, natuurlijke materialen of wat voor een materiaal dan ook een stopmotion filmpje gemaakt kon worden.
De workshop werd begeleid door Justin en Monique (digicoaches KION) en Lisanne (pedagogisch medewerker KION). Zij hebben toelichting en uitleg gegeven over het materiaal dat de deelnemers uitprobeerden en hebben vragen beantwoord die er waren tijdens het uitproberen van het materiaal. Deelnemers zijn met inspiratie weggegaan, maar ook met meer kennis over de mogelijkheden van de inzet van digitaal spelmateriaal in de kinderopvang.
In de training buitenspelen met ICT ervaren de deelnemers dat buitenspelen met technologie niet alleen leuk is, maar ook complexe vaardigheden als samenwerking, ruimtelijk inzicht, creativiteit en computerdenken stimuleert. In de workshop gingen deelnemers aan de slag met verschillende ICT-middelen die je buiten kunt inzetten. De eerste technologie die aan bod kwam was de ruige robot. Deze robot kun je eenvoudig programmeren om door een parcours heen te bewegen.
Dit parcours moet natuurlijk wel eerst gemaakt worden! Met verschillende materialen uit de omgeving maakten de deelnemers een obstakelroute die door de andere groepen opgelost moest worden. Dit vraagt om samenwerking, maar stimuleert ook het opdelen van een probleem in kleine stappen. Dit wordt computerdenken genoemd en is een belangrijke vaardigheid in het omgaan met ICT-middelen.
De volgende activiteit was het besturen van drones. Dit vraagt om het nodige ruimtelijk inzicht. Een drone kan niet alleen links en rechts maar ook vooruit, achteruit, naar boven en naar beneden. Deze zijn daarnaast ook nog eens afhankelijk van je eigen positie ten opzichte van de drone. Het zorgde regelmatig voor komische misverstanden, maar uiteindelijk wist iedereen de drone langs de verschillende stations te bewegen. Een belangrijke les hierbij was dat hoewel een taak soms lastig is, deze met behulp van groepsgenoten een stuk eenvoudiger wordt.
Toen de workshop na 45 minuten was afgelopen, had iedereen ervaren dat leren met ICT-middelen actief en in interactie met de omgeving kan. Juist door naar buiten te gaan of materialen uit de omgeving te gebruiken, zorg je voor een rijke leeromgeving waarin naast computerdenken ook diverse andere complexe vaardigheden worden geoefend.
Op het KEI Festival
Op het KEI Festival
Op het KEI Festival
Op het KEI Festival
Op het KEI Festival
Op het KEI Festival
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn