Blogopmaak

KEI Nieuws

Een kei binnen KEI: Carla Cornelissen, deelprojectleider VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)

Wie ben je?

“Van beroep ben ik orthopedagoog. Daarbij komt mijn interesse in ontwikkeling van kinderen om de hoek kijken. Ooit ben ik begonnen als balletjuf. Dan merk je veel aan de motoriek van kinderen. En als cesar-therapeut senso-motorische training, kreeg ik te maken met kinderen die meer nodig hadden dan motorische ondersteuning. Kinderen die bij mij kwamen met sociale of psychische problemen. Ik wilde daar graag meer over leren, zodat ik kinderen beter kan helpen.


Een aantal jaren heb ik een eigen praktijk in orthopedagogiek gehad. Later ben ik het onderwijs ingerold. Ik heb veel lesgegeven over de ontwikkeling van kinderen. Daarna ben ik in het onderwijs steeds meer projecten gaan draaien rondom vraagstukken.”


Wat doe je binnen KEI Innovatienetwerk?

“Ik ben hoofddocent en inhoudscoördinator van de propedeuse Pedagogiek bij de academie Mens en Maatschappij van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Binnen KEI ben ik deelprojectleider voor het VVE-deelproject. Binnen de HAN ben ik aanspreekpunt voor het hele KEI-project.”


Wat is je visie voor KEI Innovatienetwerk?

“Wat KEI doet sluit prachtig aan bij mijn interesse en drijfveren. Hoe gaan nou die vernieuwingen en zo’n inclusief pedagogisch klimaat? Dat komt in KEI Innovatienetwerk mooi bij elkaar. Kinderopvangorganisaties krijgen steeds meer een pedagogische taak. Wat betekent dat voor de professionaliteit van de (toekomstige) medewerkers?


Bij KEI denken we daarover na en kijken we hoe we dat met elkaar kunnen doen. Hoe kunnen we mensen zo goed mogelijk opleiden? Hoe kunnen we aansluiten bij de ontwikkelingen in de kinderopvang? En hoe zorgen we dat er voldoende geschoolde mensen op de vloer staan?”


Wat is je visie voor het deelproject?

“Mijn stip op de horizon is dat we gezamenlijk (ROC Nijmegen, HAN en KION) een VVE-aanbod kunnen doen zodat er een aansluiting is tussen opleiding, werkveld en de kinderen die het nodig hebben. KION wil dat alle medewerkers VVE-gecertificeerd zijn en ontwikkelingsgericht kunnen werken. Dat is de opdracht van het project. De kinderen moeten er baat bij hebben en daar staan we alle drie voor. We willen bijdragen aan de toekomst.”


Waar werken jullie nu aan in het deelproject VVE?

We werken aan praktijkgericht onderzoek waarmee we het VVE-programma kunnen aanscherpen en goed uitvoeren. Dat hebben we samen met ons lectoraat gedaan. Er is een enquete gemaakt, er zijn focusgroepen geweest en vanuit KION hebben er veel professionals aan mee geholpen. De komende maand wordt dit verder uitgewerkt. Er komt onder meer uit naar voren dat kennisdeling en ondersteuning op de werkvloer heel belangrijk is.


Daarnaast werken we aan de aansluiting van het onderwijs op het werkveld, bijvoorbeeld voor de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP). Welke werkzaamheden zitten eraan gekoppeld bij KION in de praktijk en wat is de meerwaarde van een coachende Ad PEPper daarbij? We kijken wat er nodig is om optimaal gebruik te maken van de capaciteiten van de professionals die er zijn. Met als doel natuurlijk ontwikkeling van de kinderen en begeleiding van de ouders.


We werken eraan het curricullum in het onderwijs daarop aan te passen. Zo zijn we gestart met een keuzemodule Ontwikkelingsgericht leren op Ad PEP. Zodat mensen die VVE-gecertificeerd zijn zich ook echt kunnen gaan verdiepen in de associate degree. Er is een pilot geweest van deze keuzemodule. In februari gaat de nieuwe, aangescherpte module van start. Deze module is ontwikkeld in gezamenlijkheid met de drie partners van KEI.”


En dat is nog niet alles..

“We zitten niet stil. Ook zijn we bezig geweest met het ontwikkelen van een derde leerweg. En daarnaast werken we aan het inrichten van het proces van stageplekken en stagebegeleiding. Daarin zijn nu protocollen afgesproken met onderwijs en werkveld, en dat loopt goed.


De drie organisaties hebben met elkaar afgesproken dat de samenwerking blijft. We zijn nu samen aan het zoeken naar hoe die verduurzaming eruit moet zien. Naast alles wat we met elkaar kunnen doen, is het vooral belangrijk ons voortdurend te blijven richten op het belang van het kind en de ouders.”

17 apr., 2024
Lancering website DigiDoePlein met digitale activiteiten voor de kinderopvang
13 mrt., 2024
Leren Op Locatie (LOL) groeit uit tot groot onderwijsconcept 
06 mrt., 2024
Studenten Raquel en Noah over hun ervaring met Leren op Locatie (LOL)
08 feb., 2024
Rol pedagogisch educatief professional versterkt in vernieuwde keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind (0-6 jaar)
14 dec., 2023
Steeds meer studenten kunnen leren in de praktijk dankzij Leren op Locatie
04 dec., 2023
Een interview met (vervangend) programmamanager Tjitske Strankinga
27 nov., 2023
Inzet digitale middelen in de kinderopvang en Buitenspelen met ICT
14 nov., 2023
Wat bevordert en wat belemmert Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?
08 nov., 2023
Wat is Leren op Locatie en wat kan praktijkleren studenten bieden?
02 nov., 2023
Interactieve ervaringen en uitwisseling van kennis op het KEI Festival
Meer posts
Share by: