Raquel Smit en Noah Tangerink zijn derdejaars studenten Pedagogisch Werk bij ROC Nijmegen. Zij leren voor Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker niveau 4. In dit interview kijken ze terug op hun ervaring met het project Leren op Locatie (LOL) in het tweede jaar van de opleiding.
Noah: “Met een groepje van 10, 12 studenten waren we elke donderdag in Millingen op de basisschool St. Martinus om te leren op locatie. We draaiden eerst mee in de praktijk met de kinderen en daarna konden we met z’n allen sparren over het praktijkleren.”
Raquel: “Het was leuk en interessant. Na dat praktijkstuk kom je weer gezamenlijk in je groep en kun je je docent of klasgenoten direct vragen onder welke beroepstaak iets valt of wat de theoretische benaming van iets is.”
Noah: “Het zit vers in je hoofd en valt makkelijker te bespreken. Ook ziet een leercoach hoe je in het werkveld bent. Je kunt je ermee oriënteren in de praktijk. Want niet iedereen weet meteen wat ’ie wil in het eerste of tweede jaar van de opleiding. Je ontdekt: wat heeft deze opleiding nu te bieden en wat kan ik ermee?”
Raquel: “Een ander voordeel: we hebben naast de kinderopvang ook kennisgemaakt met het regulier basisonderwijs. Dan heb je meerdere plekken gezien en kun je beter en gerichter kiezen wat je wil.”
Noah (lachend): “Nadelen? De reistijd. De bus erheen duurde wel drie kwartier, maar dat ligt natuurlijk aan de locatie.”
Raquel: “Wat ik lastig vond is dat je er maar 1 keer in de week bent. Je hebt verschillende klassen, waardoor je minder goed een relatie met het kind kunt opbouwen. Dan is het moeilijker om deze te begeleiden.” Tip van de studenten is daarom: “Misschien kun je in het LOL-project voortaan bij dezelfde klas blijven, bij dezelfde groep kinderen.”
Raquel: “Je gaat met een vertrouwde groep naar de praktijkplek toe. Dat is prettig. Je bent op je gemak. Communiceren onderling is heel belangrijk. Je hebt veel aan elkaar en aan het delen; iedereen leert iets anders.”
Noah: “Je ziet hoe andere studenten in de praktijk zijn en leert van elkaar. Bijvoorbeeld: hoe kan je je het beste als stagiair opstellen? Je leert grenzen stellen, voor jezelf opkomen, en durven. Je kunt daar samen over praten.”
Noah: “Het contact met de medewerkers was goed. Iedereen was open en maakte echt tijd voor je vrij. Ze zijn betrokken en dankbaar dat je er bent.”
Raquel: “We konden echt alles vragen. Ook via de mail. Ze dachten altijd met je mee. Het contact met de kinderen was ook heel gezellig.”
Noah: “Onze aanwezigheid maakte indruk op de kinderen en dat hielp ook in het verbinden. We waren ook in de pauzes aanwezig.”
Raquel: “De kinderen waren in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Ik ontdekte op de praktijkplek dat ik die doelgroep stiekem toch wel heel leuk vind. Ze waren zo enthousiast. ‘De studenten zijn er weer’, riepen ze dan.”
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn