Blogopmaak

KEI Nieuws

Studenten Raquel en Noah over hun ervaring met Leren op Locatie (LOL)

'De studenten zijn er weer!'


Raquel Smit en Noah Tangerink zijn derdejaars studenten Pedagogisch Werk bij ROC Nijmegen. Zij leren voor Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker niveau 4. In dit interview kijken ze terug op hun ervaring met het project Leren op Locatie (LOL) in het tweede jaar van de opleiding.


De voordelen van Leren op Locatie

Noah: “Met een groepje van 10, 12 studenten waren we elke donderdag in Millingen op de basisschool St. Martinus om te leren op locatie. We draaiden eerst mee in de praktijk met de kinderen en daarna konden we met z’n allen sparren over het praktijkleren.”


Raquel: “Het was leuk en interessant. Na dat praktijkstuk kom je weer gezamenlijk in je groep en kun je je docent of klasgenoten direct vragen onder welke beroepstaak iets valt of wat de theoretische benaming van iets is.”


Noah: “Het zit vers in je hoofd en valt makkelijker te bespreken. Ook ziet een leercoach hoe je in het werkveld bent. Je kunt je ermee oriënteren in de praktijk. Want niet iedereen weet meteen wat ’ie wil in het eerste of tweede jaar van de opleiding. Je ontdekt: wat heeft deze opleiding nu te bieden en wat kan ik ermee?”


Raquel: “Een ander voordeel: we hebben naast de kinderopvang ook kennisgemaakt met het regulier basisonderwijs. Dan heb je meerdere plekken gezien en kun je beter en gerichter kiezen wat je wil.”


Zijn er ook nadelen?

Noah (lachend): “Nadelen? De reistijd. De bus erheen duurde wel drie kwartier, maar dat ligt natuurlijk aan de locatie.”


Raquel: “Wat ik lastig vond is dat je er maar 1 keer in de week bent. Je hebt verschillende klassen, waardoor je minder goed een relatie met het kind kunt opbouwen. Dan is het moeilijker om deze te begeleiden.” Tip van de studenten is daarom: “Misschien kun je in het LOL-project voortaan bij dezelfde klas blijven, bij dezelfde groep kinderen.”


Vertrouwde groep

Raquel: “Je gaat met een vertrouwde groep naar de praktijkplek toe. Dat is prettig. Je bent op je gemak. Communiceren onderling is heel belangrijk. Je hebt veel aan elkaar en aan het delen; iedereen leert iets anders.”


Noah: “Je ziet hoe andere studenten in de praktijk zijn en leert van elkaar. Bijvoorbeeld: hoe kan je je het beste als stagiair opstellen? Je leert grenzen stellen, voor jezelf opkomen, en durven. Je kunt daar samen over praten.”


Contact met de praktijk

Noah: “Het contact met de medewerkers was goed. Iedereen was open en maakte echt tijd voor je vrij. Ze zijn betrokken en dankbaar dat je er bent.”


Raquel: “We konden echt alles vragen. Ook via de mail. Ze dachten altijd met je mee. Het contact met de kinderen was ook heel gezellig.”

Noah: “Onze aanwezigheid maakte indruk op de kinderen en dat hielp ook in het verbinden. We waren ook in de pauzes aanwezig.”

Raquel: “De kinderen waren in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Ik ontdekte op de praktijkplek dat ik die doelgroep stiekem toch wel heel leuk vind. Ze waren zo enthousiast. ‘De studenten zijn er weer’, riepen ze dan.”


17 apr., 2024
Lancering website DigiDoePlein met digitale activiteiten voor de kinderopvang
13 mrt., 2024
Leren Op Locatie (LOL) groeit uit tot groot onderwijsconcept 
08 feb., 2024
Rol pedagogisch educatief professional versterkt in vernieuwde keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind (0-6 jaar)
24 jan., 2024
Een kei binnen KEI: Carla Cornelissen, deelprojectleider VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)
14 dec., 2023
Steeds meer studenten kunnen leren in de praktijk dankzij Leren op Locatie
04 dec., 2023
Een interview met (vervangend) programmamanager Tjitske Strankinga
27 nov., 2023
Inzet digitale middelen in de kinderopvang en Buitenspelen met ICT
14 nov., 2023
Wat bevordert en wat belemmert Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?
08 nov., 2023
Wat is Leren op Locatie en wat kan praktijkleren studenten bieden?
02 nov., 2023
Interactieve ervaringen en uitwisseling van kennis op het KEI Festival
Meer posts
Share by: