Innovatieprogramma

3 DEELPROJECTEN VAN KEI

Voor- en vroegschoolse opvang

Beroepskrachten die werkzaam zijn op locaties van KION met voor- en vroegschoolse educatie (VVE) moeten een VVE opleiding hebben gevolgd en gekwalificeerd zijn om in de kinderopvang te werken.


Dit innovatieteam werkt aan structurele en systematische curricula-ontwikkeling die is gebaseerd op de VVE-eisen, de behoefte van de student en die van KION kinderopvang.


Ook staat professionalisering van docenten van het ROC, de HAN en medewerkers van KION centraal. Door middel van onderzoek wordt bekeken welke aspecten binnen VVE het belangrijkst zijn voor Nijmeegse kinderen zodat dit kan worden meegenomen in de curricula-ontwikkeling. Op deze manier worden toekomstige pedagogisch medewerkers opgeleid om bij een start op de arbeidsmarkt al te voldoen aan deze VVE kwalificatie- en kwaliteitseis.

Leren op locatie


HAN en ROC Nijmegen experimenteren los van elkaar al geruime tijd met het concept Leren op locatie waarin werkplekgebaseerde leerarrangementen worden aangeboden aan studenten.


Tot nu toe werd vooral geëxperimenteerd op basisscholen met het hybride leren en nog nauwelijks in de kinderopvang. Gezamenlijk gaan we nu aan de slag met deze real-life loopbaanoriëntatie van studenten zodat toekomstige pedagogisch medewerkers slimmer én effectiever worden opgeleid voor hun loopbaan binnen de kinderopvang.

Dit project gaat een hybride en rijke leeromgeving opzetten om studenten beter voor te bereiden als toekomstig professional in een dynamische arbeidsmarkt.

Inzet ict in de kinderopvang

De wereld om ons heen verandert in snel tempo. We staan aan het begin van een nieuw technologisch tijdperk waarin kunstmatige intelligentie en digitale verbinding een grote rol spelen.


Deze technologische ontwikkelingen zullen de samenleving en ook de wereld van de kinderen van vandaag ingrijpend veranderen. De partners van KEI willen bijdragen aan de kindontwikkeling door kinderen te ondersteunen in het spelenderwijs verwerven van kennis, houding en vaardigheden om op technisch bekwame, creatieve, analytische en reflectieve wijze met technologie om te gaan. Hierdoor wordt de basis gelegd voor het eigen welzijn en de persoonlijke ontwikkeling die nodig is om te kunnen functioneren als volwaardig democratisch burger van de 21e eeuw.


Dit innovatieteam werkt aan het ontwikkelen en het toepassen van een ict ondersteunende speel-en ontwikkelomgeving in het onderwijs en in de kinderopvang.

STATUS PER DEELPROJECT

Share by: