Blogopmaak

KEI Nieuws

Leren op Locatie: studenten laten groeien in de praktijk

Leren op Locatie is één van de deelprojecten van KEI Innovatienetwerk. Hoe werkt Leren op Locatie ofwel LOL in de praktijk? Hoe doen en ervaren de studenten het? Mbo-docenten Nick Sengers en Jessy de Cocq delen hun ervaring met lesgeven op locatie.


LOL in de praktijk

Het is hun favoriete lesdag in de week. De dag dat docenten Nick en Jessy (Pedagogisch werk, ROC Nijmegen) met een groep studenten naar een praktijklocatie gaan om daar ter plekke les te geven. Leren op Locatie heet het. Nick doet dat op dinsdag bij het Montessori Kindcentrum Montijn in Beuningen. En Jessy op donderdag bij basisschool en kinderopvang Westwijzer in Wijchen.


Op locatie krijgen studenten te maken met verschillende activiteiten. Van voorlezen tot activiteiten begeleiden. Van piet spelen met 5 december tot een verkeersdag begeleiden. “Het is ook een beetje wat de studenten zelf willen. En wat de plek te bieden heeft en daar op inspelen,” zegt Nick.


Verschil met stage

Op de locatie hebben de docenten een ruimte tot hun beschikking waar ze zich met de studenten kunnen terugtrekken. Daar starten ze de dag op en kunnen ze dingen bespreken met de studenten, ook 1 op 1. Daarnaast geven Nick en Jessy beide een theorieles waardoor er dieper kan worden ingegaan op de stof waarmee de studenten bezig zijn.


Het grote verschil met stage is dat de docenten de studenten direct van feedback kunnen voorzien tijdens de activiteiten. Ook wordt er gedurende de dag steeds geëvalueerd. Jessy: “Je hebt de praktijklessen op school met een pop en bedjes. Leren in de praktijk gaat een stapje verder. En stage is echt volledige praktijk. Praktijkleren wordt zo steeds interessanter. Het raakt steeds meer ingebed in het onderwijs.”


Wat studenten vinden van Leren op Locatie

“Studenten ervaren het heel verschillend. Ze vinden het heel leuk, maar ook heel spannend,” zegt Jessy. “Je kunt maatwerk bieden. Studenten die wat minder gemotiveerd zijn, kun je laten groeien. De drempel voor studenten om het gesprek aan te gaan ligt hier lager.” Daarom vinden beide docenten het fijn als studenten een langere periode aan een docent zijn gekoppeld.


“Een mooie meerwaarde is dat je met de hele klas samen bezig bent. Je leert de studenten supergoed kennen,” zegt Nick. “Op locatie komen ze erachter wat ze willen. Als het dan niet blijkt te matchen is het soms jammer voor ons, maar prettig voor de studenten. Ze krijgen een beter zicht op het beroep dat ze later willen doen.” Een andere meerwaarde van LOL is dat studenten met elkaar zijn, met studiegenoten met dezelfde ervaring en daarmee ook voor elkaar wat kunnen betekenen.


Aansluiting met de beroepspraktijk

Doordat de docenten direct persoonlijk kunnen begeleiden, vergroot dat het inzicht in het beroep. Op die manier bevordert Leren op Locatie de aansluiting met de beroepspraktijk: wat is een beroepshouding? Hoe leer je goede sociale vaardigheden? “Je staat aan de voorgrond om studenten een beetje te kneden,” zegt Nick.


Jessy: “Wij kunnen bij elke situatie nabespreken en vragen wat studenten geleerd hebben en hoe het bijdraagt aan hun ontwikkeling. Zo kun je het onderwijs heel betekenisvol inrichten.” En als docent doe je ook heel veel ideeën op, vinden beiden.


Verder is er de wens dat de studenten bij LOL zowel met de praktijk van de kinderopvang als van een school te maken krijgen. Nick: “Een student mag een voorkeur hebben voor iets, maar het is superinteressant en leerzaam om bij allebei te kijken. Ook leren ze op locatie dat andere dingen ook bij het beroep horen, zoals voorraadbeheer, voorbereidingen voor versieren of schoonmaken.”


De ervaring van de locaties met LOL

De organisaties waar de Leren op Locatie-dagen worden uitgevoerd, zien er ook de waarde ervan in, merken de docenten. “Je moet eerst aan elkaar wennen,” vertelt Jessy, “dat ze weten dat de mogelijkheid er is om studenten in te zetten. Daarom heb je als docent veel contact met de pedagogisch begeleiders of docenten daar om jezelf en de studenten zichtbaar te maken. Daar hebben we hard aan gewerkt.”



“Mensen op locatie zijn enthousiast: je kunt nieuwe mensen opleiden, ze komen handjes tekort, daardoor leeft het,” zegt Nick. “Het is in het begin even aftasten hoe en wanneer je elkaar kunt inzetten, maar ze staan er super open voor.”


LOL aan alle studenten aanbieden

Leren op Locatie is een pilot en de wens is om het volgend jaar aan alle studenten aan te bieden. Steeds meer locaties hebben interesse. Jessy: “Het fundament staat. Hoe we verder bouwen, hoe meer solide het wordt. We hebben een superteam aan mensen. Het zou mooi zijn als we als docenten nog meer kunnen delen en van elkaar kunnen leren.”


“Als je als student Pedagogisch werk bij ons komt, heb je vanaf periode 1 stage en daarna meteen LOL,” zegt Nick. “Hoe gaan we die grotere groepen volgend jaar inrichten? Misschien met een studieloopbaanbegeleider? Het mooie is dat je vanuit vertrouwen de studenten kan motiveren en stimuleren. En dat je de grenzen aangeeft of juist kan rekken. Bij LOL mag je als student een keer op je bek gaan.”

17 apr., 2024
Lancering website DigiDoePlein met digitale activiteiten voor de kinderopvang
13 mrt., 2024
Leren Op Locatie (LOL) groeit uit tot groot onderwijsconcept 
06 mrt., 2024
Studenten Raquel en Noah over hun ervaring met Leren op Locatie (LOL)
08 feb., 2024
Rol pedagogisch educatief professional versterkt in vernieuwde keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind (0-6 jaar)
24 jan., 2024
Een kei binnen KEI: Carla Cornelissen, deelprojectleider VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)
14 dec., 2023
Steeds meer studenten kunnen leren in de praktijk dankzij Leren op Locatie
04 dec., 2023
Een interview met (vervangend) programmamanager Tjitske Strankinga
27 nov., 2023
Inzet digitale middelen in de kinderopvang en Buitenspelen met ICT
14 nov., 2023
Wat bevordert en wat belemmert Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?
08 nov., 2023
Wat is Leren op Locatie en wat kan praktijkleren studenten bieden?
Meer posts
Share by: