Blogopmaak

KEI Nieuws

Mireille Aarts: pionieren met de inzet van digitale middelen in de kinderopvangsector

Wat doe je binnen KEI?

“Als projectleider van het deelproject ICT in de kinderopvang ben ik betrokken bij KEI vanaf de start van het project in oktober 2020. Daarnaast ben ik beleidsmedewerker pedagogiek bij KION. De kinderopvangsector blijft voortdurend in beweging. ICT is een heel nieuw onderwerp. Ook al zijn we niet de enige in de Nederlandse kinderopvangwereld, er zijn niet veel organisaties die ermee bezig zijn. Dus we zijn ook een beetje aan het pionieren met dit deelproject.”


Hoe gaat het met het KEI-project binnen KION?

“Spelen en ontdekken met ICT is zo nieuw voor KION dat we naast het KEI-project een KION-project gestart zijn over dit onderwerp. Dat is DOT KION. Hierin vertalen we ons pedagogisch beleid naar kaders en richtlijnen over het gebruik van digitale spelmaterialen en digitale media op de groep. We creëren draagvlak en verbinding met heel KION. Daarom informeren en trainen we niet alleen pedagogisch medewerkers, maar betrekken we ook de lijn en collega’s op het servicebureau. Het voelt als een olievlek die zich verspreid en overal doorheen sijpelt.”


Waarom is het gebruik van ICT in de kinderopvang zo belangrijk?

“We ontkomen er niet aan. Kinderen op de BSO komen binnen met mobieltjes en smartwatches, maar ook pedagogisch medewerkers brengen ze mee. Wat voor afspraken maak je daarover? Of je het leuk vindt of niet, het gebeurt. Dus je moet nadenken over hoe je hiermee om wilt gaan, wat je belangrijk vindt, wat je kinderen mee wilt geven en welk voorbeeld je geeft. Kinderen groeien op in een digitale wereld en het is belangrijk dat ze leren om hier op een goede manier mee om te gaan. Daar heeft de kinderopvang ook een taak in.”


Waar ben je trots op binnen KEI?

“Het meest trots ben ik op de samenwerking tussen de verschillende organisaties die heel vanzelfsprekend is ontstaan. Tussen KION, ROC Nijmegen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en het iXperium. We hebben nu bijvoorbeeld allemaal digicoaches. Die overleggen één keer in de maand met elkaar en het iXperium en wisselen allerlei kennis en informatie uit. Onze digicoach gaat bijvoorbeeld kijken bij een les op het roc, of de digicoaches uit het onderwijs komen kijken in ons Speellokaal, een inspirerende trainingsruimte met allerlei aantrekkelijk spelmateriaal, waaronder digitale spelmaterialen. Het gaat de diepte in. Ook omdat het onderwerp zo nieuw is, zijn we echt samen aan het ontdekken. Daar is ruimte voor en dat is heel fijn.”


Wat is je visie voor het deelproject ICT van KEI?

“Dat het gebruik van digitale materialen vanzelfsprekend onderdeel is van het aanbod in de kinderopvang en in het curriculum van de verschillende opleidingen. Dat vind ik belangrijk. En dat je dit soort hulpmiddelen en mediawijsheid vanuit een pedagogische visie inzet. Dat betekent ook goed blijven nadenken over de doelen die je hebt, over de risico’s, welke materialen wel of niet geschikt zijn en hoe je ze gebruikt.”

17 apr., 2024
Lancering website DigiDoePlein met digitale activiteiten voor de kinderopvang
13 mrt., 2024
Leren Op Locatie (LOL) groeit uit tot groot onderwijsconcept 
06 mrt., 2024
Studenten Raquel en Noah over hun ervaring met Leren op Locatie (LOL)
08 feb., 2024
Rol pedagogisch educatief professional versterkt in vernieuwde keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind (0-6 jaar)
24 jan., 2024
Een kei binnen KEI: Carla Cornelissen, deelprojectleider VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)
14 dec., 2023
Steeds meer studenten kunnen leren in de praktijk dankzij Leren op Locatie
04 dec., 2023
Een interview met (vervangend) programmamanager Tjitske Strankinga
27 nov., 2023
Inzet digitale middelen in de kinderopvang en Buitenspelen met ICT
14 nov., 2023
Wat bevordert en wat belemmert Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)?
08 nov., 2023
Wat is Leren op Locatie en wat kan praktijkleren studenten bieden?
Meer posts
Share by: