Wat werkt belemmerend en wat werkt bevorderend in de uitvoering van vroegschoolse educatie? Met deze vraag zijn twee focusgroepen van KION aan de slag gegaan. Pedagogisch medewerkers van verschillende VE-groepen namen deel.
De bijeenkomsten werden begeleid door een docent/onderzoeker van de opleiding Pedagogisch Werk van ROC Nijmegen en van de opleiding Pedagogiek van de HAN. Het waren geanimeerde en rijke gesprekken. De pedagogisch medewerkers hebben de uitwisseling als heel waardevol ervaren: “Mooi en zinvol om eens te horen wat de ervaringen van collega’s op een andere groep zijn!”
In de afgelopen periode zijn beide focusgroepen woord voor woord uitgetypt. Dit is geanalyseerd door de betrokken onderzoekers. Volgens docent-onderzoekers Lise Grasveld (ROC Nijmegen, opleiding Pedagogisch werk) en Astrid Kemper (HAN, opleiding Padagogiek) heeft deze manier van werken heel veel inzicht gegeven in de dagelijkse gang van zaken op een VE-groep.
Een derde focusgroep gaat de komende periode met de opbrengsten aan de slag. Deze groep zal bestaan uit managers en pedagogisch coaches. Hierbij sluit ook een pedagogisch medewerker aan die bij de eerdere focusgroepen betrokken is geweest.
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn