Medio april start de nieuwe keuzemodule Ontwikkelingsstimulering jonge kind voor de Associate degree Pedagogisch Eductatief Professional (Ad PEP). Na het evalueren van de pilot afgelopen jaar, hebben we een verbeterslag gemaakt. De module gaat sterker over de rol die een pedagogisch educatief professional heeft in het begeleiden, verbeteren en coachen op de ontwikkelingsstimulering van het jonge kind.
Studenten gaan een pedagogische meting doen om de pijlers voor stimulering van de ontwikkeling van het jonge kind positief te bevorderen. Dat betekent: kijken wat nodig is bij collega’s en/of kijken wat nodig is aan ruimte en/of aan aanbod. Zes studenten zullen starten met de vernieuwde keuzemodule. ROC Nijmegen, KION, Ad PEP (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en Marieke Janssen van
Stichting PAS hebben hard gewerkt aan het vernieuwen van de keuzemodule.
Deze keuzemodule is belangrijk voor studenten en het werkveld omdat goede begeleiding in de VVE bijdraagt aan het verminderen van kansenongelijkheid. Voor- en Vroegschoolse opvang kan al bij de jongste groepen (1 en 2) bijdragen aan de ontwikkeling.
Als gevolg van de decentralisatie van jeugdzorg, hebben naast de thuisomgeving van het kind, ook directe andere verzorgers een aandeel in het creëren van gelijke kansen voor jonge kinderen. Bij kansenongelijkheid spelen verschillende factoren een rol. Naast de financiële middelen van ouders, spelen met name opvoedvaardigheden van ouders en het pedagogisch klimaat waarin kinderen opgroeien een rol in het bieden van ontwikkelingskansen.*
We zijn blij dat we met onze aangescherpte keuzemodule PEP’pers op weg kunnen helpen naar een goede begeleiding en coaching van het jonge kind zodat we samen kunnen blijven bijdragen aan kansengelijkheid en inclusiviteit.
*Bron: Verwey Jonker instituut: aandacht voor kansengelijkheid.
Foto credits: Sandy Millar, Unsplash
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn