Bij onze workshop Leren op Locatie op het KEI Festival stonden we stil bij het begrip 'leren op locatie'. We wilden de deelnemers, medewerkers van de KION, studenten van de HAN en ROC Nijmegen een praktijkgerichte ervaring bieden om dit concept beter te begrijpen. Tevens werd de oorsprong van het Kei Innovatienetwerk uitgelegd en het ontstaan van Leren op Locatie. Veel van de huidige derdejaars studenten waren nog niet bekend met leren op locatie, dus voor hen was het een nieuwe ontdekking.
Voor studenten en het werkveld begonnen we met de vraag: "Wat zou leren op locatie (praktijkleren) je kunnen bieden? En specifiek voor studenten: Wat heb je gemist in je opleiding tot nu toe, nu je in je derde jaar zit?"
Onze workshop bood een platform waar deelnemers konden ontdekken wat leren op locatie precies inhoudt. Er werden veel praktijkvoorbeelden uitgewisseld. Door middel van boeiende opdrachten waarin de verbinding werd gelegd tussen onderwijs en praktijk, werden deelnemers aangemoedigd om hun gedachten te verkennen. We faciliteerden discussies tussen deelnemers en de aanwezige organisaties. Daarbij legden we de nadruk op wat goed werkt en wat niet in het kader van leren op locatie. Het was opvallend dat leren op locatie niet één vaststaand concept is en deelnemers konden ideeën met elkaar uitwisselen.
Voor de deelnemers die nog geen ervaring hadden met leren op locatie, vroegen we hen na te denken over of dit iets voor hen zou kunnen zijn. En voor de bestaande organisaties die al deelnemen aan leren op locatie was de uitdaging om te brainstormen over hoe leren op locatie duurzaam en professioneel kan worden geïntegreerd in hun werkwijze. De workshop bracht niet alleen inzicht in leren op locatie, maar bevorderde ook actieve betrokkenheid en reflectie over de toekomst van leren op locatie en de diverse mogelijkheden binnen dit concept.
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn