“Als projectleider van het deelproject ICT in de kinderopvang ben ik betrokken bij KEI vanaf de start van het project in oktober 2020. Daarnaast ben ik beleidsmedewerker pedagogiek bij KION. De kinderopvangsector blijft voortdurend in beweging. ICT is een heel nieuw onderwerp. Ook al zijn we niet de enige in de Nederlandse kinderopvangwereld, er zijn niet veel organisaties die ermee bezig zijn. Dus we zijn ook een beetje aan het pionieren met dit deelproject.”
“Spelen en ontdekken met ICT is zo nieuw voor KION dat we naast het KEI-project een KION-project gestart zijn over dit onderwerp. Dat is DOT KION. Hierin vertalen we ons pedagogisch beleid naar kaders en richtlijnen over het gebruik van digitale spelmaterialen en digitale media op de groep. We creëren draagvlak en verbinding met heel KION. Daarom informeren en trainen we niet alleen pedagogisch medewerkers, maar betrekken we ook de lijn en collega’s op het servicebureau. Het voelt als een olievlek die zich verspreid en overal doorheen sijpelt.”
“We ontkomen er niet aan. Kinderen op de BSO komen binnen met mobieltjes en smartwatches, maar ook pedagogisch medewerkers brengen ze mee. Wat voor afspraken maak je daarover? Of je het leuk vindt of niet, het gebeurt. Dus je moet nadenken over hoe je hiermee om wilt gaan, wat je belangrijk vindt, wat je kinderen mee wilt geven en welk voorbeeld je geeft. Kinderen groeien op in een digitale wereld en het is belangrijk dat ze leren om hier op een goede manier mee om te gaan. Daar heeft de kinderopvang ook een taak in.”
“Het meest trots ben ik op de samenwerking tussen de verschillende organisaties die heel vanzelfsprekend is ontstaan. Tussen KION, ROC Nijmegen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en het iXperium. We hebben nu bijvoorbeeld allemaal digicoaches. Die overleggen één keer in de maand met elkaar en het iXperium en wisselen allerlei kennis en informatie uit. Onze digicoach gaat bijvoorbeeld kijken bij een les op het roc, of de digicoaches uit het onderwijs komen kijken in ons Speellokaal, een inspirerende trainingsruimte met allerlei aantrekkelijk spelmateriaal, waaronder digitale spelmaterialen. Het gaat de diepte in. Ook omdat het onderwerp zo nieuw is, zijn we echt samen aan het ontdekken. Daar is ruimte voor en dat is heel fijn.”
“Dat het gebruik van digitale materialen vanzelfsprekend onderdeel is van het aanbod in de kinderopvang en in het curriculum van de verschillende opleidingen. Dat vind ik belangrijk. En dat je dit soort hulpmiddelen en mediawijsheid vanuit een pedagogische visie inzet. Dat betekent ook goed blijven nadenken over de doelen die je hebt, over de risico’s, welke materialen wel of niet geschikt zijn en hoe je ze gebruikt.”
Meld je aan voor de KEI-nieuwsmail en volg ons op LinkedIn